از خدا خواهيم توفيق ادب        بي ادب محروم گشت از لطف رب

بي ادب تنها نه خود را داشت بد              بلكه آتش در همه آفاق زد

مبتدئه و مضطربه و ناسيه و زني كه عادت عدديه دارد، اگر خوني ببينند كه نشانه هاي حيض داشته باشد يا يقين كنند كه سه روز طول مي كشد، بايد عبادت را ترك كنند. و چنانچه بعد بفهمند حيض نبوده ، بايد عبادتهايي را كه بجانياورده اند، قضا نمايند. ولي اگر يقين نكنند كه تا سه روز طول مي كشد ونشانه هاي  حيض را هم نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد تا سه روز كارهاي استحاضه را بجا آورند و كارهايي را كه بر حائض حرام است ترك نمايند. و چنانچه پيش از سه روز پاك نشدند، بايد آن را حيض قرار دهند.

زن

زني كه در حيض عادت دارد، چه در وقت حيض عادت داشته باشد چه در عددحيض ، يا هم در وقت و هم در عدد آن ، اگر دو ماه پشت سر هم بر خلاف عادت خودخوني ببيند كه وقت آن يا شماره روزهاي آن يا هم وقت و هم شماره روزهاي آن يكي باشد، عادتش بر مي گردد به آنچه در اين دو ماه ديده است . مثلا اگر از روز اول ماه تا هفتم خون مي ديده و پاك مي شده چنانچه دو ماه از دهم تا هفدهم ماه ، خون ببيند و پاك شود، از دهم تا هفدهم عادت او مي شود.

مقصود از يك ماه ، از ابتداي خون ديدن است تا سي روز، نه از روز اول ماه تا آخر ماه .

زني كه معمولا ماهي يك مرتبه خون مي بيند، اگر در يك ماه دو مرتبه خون ببيند و آن خون نشانه هاي حيض را داشته باشد، چنانچه روزهايي  كه در وسطپاك بوده از ده روز كمتر نباشد، بايد هر دو را حيض قرار دهد.  اگر سه روز يا بيشتر خوني ببيند كه نشانه حيض را دارد، بعد ده روز يابيشتر خوني ببيند كه نشانه استحاضه را دارد و دوباره سه روز خوني به نشانه هاي حيض ببيند، بايد خون اول و خون آخر را كه نشانه هاي حيض داشته ، حيض قرار دهد.

اگر زن پيش از ده روز پاك شود و بداند كه در باطن خون نيست ، بايد براي عبادتهاي خود غسل كند، اگر چه گمان داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روزدوباره خون مي بيند. ولي  اگر يقين داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مي بيند، نبايد غسل كند و نمي تواند نماز بخواند، و بايد به احكام حائض رفتار نمايد.

اگر چند روز را حيض قرار دهد و عبادت نكند، بعد بفهمد حيض نبوده است ،بايد نماز و روزه اي را كه در آن روزها بجا نياورده قضا نمايد

اگر زن پيش از ده روز پاك شود، و احتمال دهد كه در باطن خون هست ، بايد قدري پنبه داخل فرج نمايد و كمي صبر كند و بيرون آورد. پس اگر پاك بود، غسل كند و عبادتهاي خود را بجا آورد. و اگر پاك نبود، اگر چه به آب زرد رنگي هم آلوده باشد، چنانچه در حيض عادت ندارد يا عادت او ده روز است ،بايد صبر كند كه اگر پيش از ده روز پاك شد، غسل كند، و اگر سر ده روز پاك شد،يا خون او از ده گذشت ، سر ده روز غسل نمايد. و اگر عادتش كمتر از ده روز است ،در صورتي كه بداند پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز پاك مي شود، نبايد غسل كند. و اگر احتمال دهد خون او از ده روز مي گذرد، احتياط واجب آن است كه تايك روز عبادت را ترك كند و بعد از آن مي تواند تا ده روز عبادت را ترك كند. ولي بهتر است تا ده روز كارهايي  را كه بر حائض حرام است ترك كند و كارهاي مستحاضه را انجام دهد. پس اگر پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز از خون پاك شد تمامش حيض است ، و اگر از ده روز گذشت ، بايد عادت خود را حيض و بقيه رااستحاضه قرار دهد و عبادتهايي  را كه بعد از روزهاي عادت بجا نياورده قضا نمايد.

اگر چند روز را حيض قرار دهد و عبادت نكند، بعد بفهمد حيض نبوده است ،بايد نماز و روزه اي را كه در آن روزها بجا نياورده قضا نمايد. و اگر چند روز رابه گمان اين كه حيض نيست عبادت كند، بعد بفهمد حيض بوده ، چنانچه آن روزها راروزه گرفته ، بايد قضا نمايد.

بخش دين و انديشه


دسته ها : نماز حائض
X